Bestel E-ticket
Menu
E-tickets

Schaatsen op zonne-energie

Schaatsen op zonne-energieFlevoNice toekomstbestendig...11-10-2018

IJsbaan Flevo-on-ice ging in 2012 over de kop als gevolg van onder meer de hoge energiekosten. Directeur Maarten van der Ven legt uit hoe hij na de overname het sports en funpark FlevoNice toekomstbestendig maakt.

Te lange ijsbaan

Vanaf het begin was FlevoNice een ambitieuze onderneming. De schaatsbaan, de langste ter wereld, werd in 2007 in de provincie Flevoland geopend vlakbij pretpark Walibi en het terrein waar het jaarlijkse Lowlandsfestival wordt georganiseerd. Met vijf kilometer was de baan lang, zelfs té lang. Het lukte in ieder geval niet om de exploitatie sluitend te krijgen. In 2012 ging het schaatsparadijs op de fles.

Duurzaam alternatief

Directeur Maarten van der Ven vertelt dat met name de torenhoge energiekosten debet waren aan het verlies. Een grote openluchtbaan onder alle weersomstandigheden van ijs voorzien, dat vreet natuurlijk stroom. Van der Ven moest dus een duurzaam alternatief vinden.

Energiedeskundige

Minutieus liep Van der Ven alle onderdelen van de bedrijfsvoering na op zoek naar besparingsmogelijkheden. Hij zegt dat er grofweg drie manieren waren om in de kosten te snijden. Via besparing, door zelf energie op te wekken en door slimmer in te kopen. “Je hebt dagmarkten en termijnmarkten. Ik ben in de loop der tijd zo’n beetje energiedeskundige geworden.”

Van vijf naar drie kilometer

“Als eerste pakten we de lengte aan. We besloten de schaatsbaan in te korten van vijf naar drie kilometer.”, noemt Van der Ven als eerste grote ingreep. Minder vierkante meters ijs produceren en onderhouden scheelt flink in de kosten. Bijkomend voordeel was dat een kortere baan ook interessanter was voor de wat minder serieuze schaatser. Van der Ven: “Zo werden we aantrekkelijker voor stelletjes en gezinnen.”

Zelf energie opwekken

Verder werden de ijsmachines onder de loep genomen. “Met een nieuwe leverancier werden afspraken gemaakt zodat we altijd zouden beschikken over de beste technologie.” Ook het vervangen van de verlichting door LED-lampen hielp daarbij. Maar wilde FlevoNice echt meters maken, dan moest de optie om zélf energie op te wekken serieus onderzocht worden.

4000 zonnepanelen

De mogelijkheid om een windmolen te plaatsen viel af, mede door weerstand van de provincie die de plaatsing van windmolens liever wil concentreren. Dus viel de keus op zonnepanelen. FlevoNice beschikt over een grondgebied van 52 hectare. Door het inkorten van de baan waren er bovendien voldoende vierkante meters vrijgekomen om ruim 4000 zonnepanelen te installeren, een indrukwekkend aantal.

Piekvraag en dalmomenten

Daarbij liep Van der Ven vanzelf tegen het probleem aan waar alle duurzame energieoplossingen mee te kampen hebben: hoe zorg je voor voldoende vermogen en capaciteit om de piekvraag aan te kunnen op momenten dat je niet op je piek produceert? Het zonnepark bij FlevoNice produceert vooral stroom in de zomer, terwijl de vraag in de winter het hoogst is.

Samenwerking Essent

Van der Ven zocht contact met de Universiteit Twente (UT) voor advies. Er kwamen allerlei oplossingen voorbij zoals batterijen en het op druk brengen van water. Maar dat bleek niet levensvatbaar. Naarmate Van der Ven zich dieper in de materie ging verdiepen, liep hij steeds vaker tegen beperkingen aan. “Het is moeilijk om de juiste deuren te openen.” Hierop ging FlevoNice met Essent samenwerken. De zonne-energie die in de zomer wordt opgewekt en niet wordt gebruikt, wordt aan het netwerk teruggeleverd om in de winter weer afgenomen te worden.  

Onvoorspelbare subsidieprocedures

In het algemeen is het Van der Ven overigens niet meegevallen om zijn weg te vinden in het land van de duurzame energie. Hoewel Nederland een duidelijke ambitie heeft om te verduurzamen, vol doelstellingen en vrome woorden, is de praktijk weerbarstig. Met name de onvoorspelbaarheid van subsidieprocedures is hem een doorn in het oog. “Dat is een black box. Je hebt geen idee wanneer je voor subsidie in aanmerking komt.”

Waterstof is de toekomst

Omdat Van der Vens uiteindelijke ambitie is om volledig off the grid te gaan, wil hij het advies van de UT opvolgen. Het idee is om het teveel aan zelf opgewekte energie op te slaan in waterstof. Daarnaast speelt het plan voor een waterstofpompstation voor het streekvervoer in Flevoland. Die kunnen straks mooi tanken bij FlevoNice. Of Van der Ven hoopt dat er dan ook wat extra mensen uitstappen om een rondje te schaatsen? Van der Ven: “Haha, dat is mooi meegenomen natuurlijk.”

 

BRON: https://www.rtlz.nl/

Flevonice vandaag:
Vandaag open van: 09.00 - 21.00
1° graden
Meer doen bij flevonice? Kijk bijvoorbeeld eens bij:
Volg ons:

© Flevonice 2018. Alle rechten voorbehouden.